Dag 3 @ Brainshare - Reisverslag uit Salt Lake City, Verenigde Staten van Johan Steenks - WaarBenJij.nu Dag 3 @ Brainshare - Reisverslag uit Salt Lake City, Verenigde Staten van Johan Steenks - WaarBenJij.nu

Dag 3 @ Brainshare

Door: Johan Steenks

Blijf op de hoogte en volg Johan

20 Maart 2008 | Verenigde Staten, Salt Lake City

19 maart 2007

[DayView]
Wat vliegt de tijd toch snel. Terwijl ik dit zit te typen is het in Nederland alweer bijna donderdagochtend en hier nog net woensdag. We zijn alweer over de helft van Brainshare 2008, zucht. Wat gaat de tijd wederom snel. Het lijkt hier altijd nog sneller te gaan :-( Zou het niet komen dat alles hier zo immens groot is en het daarom langer duurt voordat je ergens bent? Waardoor je uiteindelijk minder tijd overhoudt. Ja, ik zoek gewoon even een excuus. Want voor je het weet gaat iemand zeggen dat het aan mij ligt en wordt ik gewoon een daggie ouder zondag. Hmmmm.

Wel raar. Ik vier al 5 jaar mijn verjaardag op Brainshare hier in Utah, kom ik nu ineens thuis op die dag. Dat wordt toch effe wennen dit jaar. Geen liedjes over skype maar LIVE!

Vandaag is het woensdag en dus wederom een keynote. De verwachtingen zijn hoog gespannen. Anthony Priestman had ons al nerveus gemaakt. Vandaag gaat het gebeuren! Nou, we hielden het bijna niet meer droog. Maar daar kwam ie dan de demo --> Novell Teaming met locale folders en/of lokale access van af een share of vanuit GroupWise bonsai. Niets is te gek. Het maakt niet meer uit waar je de bestanden plaatst. Ze zijn altijd en overal beschikbaar (Zien is hierbij geloven dus voor de liefhebber klik even op onderstaande keynote link en kijk naar het filmpje).
Let tijdens dit filmpje ook even op TomBoy (Tomboy = een memoblokje voor je desktop). Deze komt heel snel voorbij als je iets te lang met je ogen knippert heb je hem gemist. Wat kan je ermee? Nou heel simpel met 1 druk op de knop je hersenspinsels vanuit tomboy zo de portal inschieten waardoor ze automatisch op een blog pagina verschijnen in teaming! Kijk het zijn toch vaak momenten die als je niet vastlegt, vergeten dreigen te worden. Dit lijkt mij wel wat voor de Brainshare 2009 blog.

De keynote ging vervolgens verder met nog meer demo en ook Platespin kon natuurlijk niet ontbreken. Als je er nog nooit van had gehoord dan had je wel even een uitdaging. Je werd overspoelt met de verschillende soorten oplossingen die ze even snel tegen het licht aan hielden en nog voordat je alle informatie in je bovenkamer had verwerkt tot een logisch geheel, werden er virtuele servers van links naar rechts over het scherm geslingerd. Nou, ook hier verwijs ik u naar de onderstaande link of . Voordat ik dat allemaal heb uitgeschreven is het hier straks ook donderdag :-)

Keynote 2: http://www.novell.com/brainshare/general-sessions-2008.html

´s Avonds werden we nog even wakker gehouden door een stand-up comedian en een band die luistert naar de naam “Collective Soul”. Nou, dat was van mij niet wederzijds! Ik heb het 3 nummertjes uitgehouden en toen braken mijn vliezen! Met de fluittoon nog in mij oor zijn we naar het hotel gegaan waar we speciaal voor de thuisblijvers, collega´s, wat klanten en een behoorlijk aantal Mystery guests
weer een verhaal op de site hebben geperst. Het kostte deze keer behoorlijk wat moeite. Het zal de vermoeidheid wel zijn.

Tot slot willen we jullie nog wat opvrolijken met meer foto´s van de partner night van onze vriend Sander. Klik op de onderstaande link en oordeel zelf. Ik sta er ook weer lekker op! Nou, ik schaam me er niet voor. Utah staat bekend om de mooie natuur. Je begrijpt gewoon niet hoe het hier allemaal zo kan groeien? Maar dat kan je natuurlijk alleen maar zeggen als je het ook hebt gezien? Toch?

Link foto´s Sander van vugt: http://sandervanvugt.nl/fotos/Brainshare2008Sponsornight/

[TechView] - René

Vannacht heb ik wederom goed geslapen en de extreme wallen van de eerste dagen beginnen langzaam weer te krimpen. Bij het ontbijt heb ik me wederom kranig geweerd en alleen wat fruit, yoghurt, 2 muffins, een beetje koffie en jus d'orange genomen. Ik moet zeggen dat me dat goed bevalt. Met een voldaan gevoel stappen we de eerste sessie binnen.

Die sessie ging over de vraag: "Hoe ga je om met het backup-en van virtuele machines?". Dat is een relevante vraag gezien de massale virtualisatie-trend bij onze klanten. Een paar belangrijke dingen sprongen uit deze sessie:

- Wat het doel is van de backup? Backup je voor Disaster Recovery, data recovery voor gebruikers, vanwege compliancy of archivering?

- Hoeveel data ben je bereid te verliezen afgezet tegen de kosten van de backup oplossing?

- Hoe snel moet de restore/recover verlopen en wat zijn hiervan de kosten?

Het antwoord op deze vragen bepaalt voor een belangrijk deel de oplossing. Hierbij moet worden afgewogen of je een open-source oplossing wilt gebruiken, een commerciele oplossing en of Novell Ready Certified vereist is.

Verder is er een verschil tussen Xen en ESX. Xen is een volledig open systeem waarbij de inhoud van een vm volledig toegankelijk is buiten Xen om. Dit maakt het betrekkelijk eenvoudig om een complete vm te backuppen, deze te mounten op een andere server en de files binnen de vm te benaderen.

In ESX gaat dit niet. ESX is een meer gesloten systeem met een eigen backup architectuur. Hierbij kan VCB of ESX Ranger worden gebruikt. Helaas werkt het benaderen van individuele files alleen als het een Windows vm is. Jammer.

Verder is het maken van een snapshot van een actieve vm risicovol. Dit wordt ook wel een Crash Consistent backup genoemd. M.a.w. er is gegarandeerd iets kapot om dit eigenlijk hetzelfde is als een vm plompverloren uitzetten. Het OS weet niet dat hij wordt uitgezet dus buffers worden niet geflushed en files niet gesloten.

Een nadeel van het gebruik van backup agents binnen elke vm is dat hiermee gedurende de backup de host maximaal wordt belast en het netwerk en de CPU vaak worden overbelast. Vooral het netwerkdeel is hierbij een issue. Servers zien elkaar niet meer tijdens de backup waardoor bijv. tijdsynchronisatie misloopt. Ook weet een backup server niet op welke ESX of Xen host de vm's draaien zodat geen rekening wordt gehouden met het verdelen van de load tijdens de backup. In de praktijk leidt dit vaak tot "downtime" omdat servers domweg niet bruikbaar zijn.

Het is duidelijk dat het adviseren van een goede backup oplossing in een virtuele omgeving maatwerk is en geen simpel recht-toe-recht-aan advies.

Aansluitend had ik een sessie over het gebruik van Anti-virus oplossingen op OES2. Dit was meer een product opsomming met de voor- en nadelen ervan. Het komt erop neer dat er 5 producten worden gesupport op OES2:

- CA Anti-virus
- McAfee LinuxShield
- Sophos Endpoint Security
- Symantec Anti-Virus
- Trend Micro ServerProtect

Elk product heeft zijn specifieke eigenschappen die terug te lezen zijn in de presentatie van deze sessie. Zie binnenkort onze Teaming portal en klanten kunnen een mail sturen naar jsteenks@realopenit.nl.

De volgende sessie beloofde zeer interessant te worden: Teaming + Conferencing, A Deep Dive Into Technical Details! Deze sessie deed ik samen met Ronald. Toen we eenmaal binnen waren en de sessie begon werd al snel duidelijk dat het niet over Teaming maar alleen over Conferencing zou gaan. Foutje in de communicatie! Toen het vervolgens al snel over de techniek van Telephony en Communication Boards ging, zijn we teleurgesteld afgehaakt.

De laatste sessie van de dag ging over de risico's van USB poorten en de eenvoud waarmee waardevolle informatie kan worden gestolen met een geprepareerde USB stick. De oplossing voor deze problematiek zit in het product ZENworks Endpoint Security. Een geweldig product waar Ronald al eerder over heeft geschreven.

Zo, dat was weer een lange dag. We gaan ons voorbereiden op de Conference Party.

[TechView] – Ronald

Wel, degenen die de vorige entry hebben gelezen en vroegen om MEER MEER MEER IDM kunnen tevreden doorlezen want er IS meer IDM. En wel één van de krachtigste onderdelen van IDM en dat is de Workflow Module. Na de keynote loop ik de ATT binnen en schuif aan voor “Event Handling in Workflow Form with IDM RBPM 3.6”. Zo, dat is een mooie volzin hè? Sit back, relax en enjoy the ride ;-)

De opzet van deze ATT is het maken van een prachtige Provisioning Request en Workflow die met behulp van een behoorlijk complex ECMA script een query doet, waardes vergelijkt en de resultaten in je Workflow terugkoppelt. Deze ATT duurt 3 uur en de eerste 2 uur begint de presentator een enorm verhaal af te steken en sorry hoor – ik kon echt de aandacht er niet meer bijhouden. Ik had er gewoon de kracht niet meer voor. Opeens schrik ik wakker en is het tijd voor de oefening met nog 5 kwartier op de klok. Dat wordt doorklikken. Ik edit de DAL, maak extra entities, maak die prachtige workflow aan in Designer 2.1.1 met RBAC module, en moet even later het ECMA script invoeren. De oefeningen op de laptop konden cut-and-pasted worden om tijd te besparen. Liep mijn VM vast ! En niet zo maar vast ! Geen beweging meer in te krijgen. Net nu het spannend werd. Stiekem heb ik de locale WiFi enabled en shared folders enabled. De oefeningen heb ik mezelf gemailed, want dit door Workflow werk moet je thuis eens rustig kunnen overdoen toch ? De kracht zit hem in de herhaling zegt Johan altijd, dan moet je wel in staat zijn eea te kunnen herhalen. Ik ben dus op dit punt uit de ATT gelopen want tegen de tijd dat mijn VM weer actief was , was de tijd al om. Kennisdelen doe ik graag en goed – de ECMA scripts worden na Brainshare in de iFolder gezet. Het blijkt wel dat IDM Workflows een onontkoombaar onderdeel gaan worden omdat alle produkten van Novell meer en meer IDM enabled worden en dus logischerwijs met IDM worden geïntegreerd – zie de vorige blogs voor voorbeelden. Met Workflows maak je het IDM framework voor eindgebruikers simpel te gebruiken en dat is waar het om gaat. Het IDM framework is de business logic voor alles wat gebruikers nodig hebben voor dagelijks werk : userID, passwoord, permissies, storage, apps en single sign-on. Waar zou je zijn zonder IDM om dit allemaal in een oogwenk te regelen en weer in te trekken ?

De sessie erna was rond Teaming + Conferencing en de Deep Dive Into Technical Details. Nou, fantastich – de man voor de beamer meldt doodleuk “ja, de sessie titel klopt niet. Er is een Teaming Deep Dive en een aparte Conferencing Deep Dive. U bent nu in de Conferencing Deep Dive en ik zeg niets over Teaming”. Top ! Nou, kom maar op dan. Het werd een saai verhaal over wat Conferencing nu eigenlijk is, wat je ermee kunt en hoe je dit dus moet configureren. Nou dan praten we wel even met onze Luc bij, die vertelt ons in 15 minuten waar we hier anderhalf uur voor moeten zitten. Luc, my man, maak alvast maar tijd vrij in je agenda voor het maken van een mooie How2 rondom Presence en de Conferencing Client.

De laatste sessie van vandaag was rondom Novell Access Manager. René heeft deze sessie al bijgewoond en nu ik deze ook heb gezien gaat het gebeuren. Er wordt op onze laptops een NAM installatie uitgevoerd. Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst maar we houden u graag na Brainshare op de hoogte van onze installatiestappen, de configuratie en de resultaten.

Groet,

RealOpen IT

René van Steenis
Ronald Zierikzee
Johan Steenks


PS: Als je wilt weten hoe dit afloopt, blijf ons dan volgen op http://brainshare2008.waarbenjij.nu/


  • 20 Maart 2008 - 09:25

    Jos:

    Mooi verhaal weer.
    Binnenkort maar een kennisoverdracht sessie voor ons plannen. ;)


  • 20 Maart 2008 - 11:23

    Luc:

    Heren,

    Jammer van de Teaming presentatie die achteraf toch niet over Teaming blijkt te gaan.. :)

    Had graag gehoord of er nog zaken werden genoemd die ik op de ATT gemist had.

    En Ronald...;) de How2 komt eraan!!

    Grtz

  • 20 Maart 2008 - 11:57

    Ineke:

    ben net door de foto's heel gegaan van de sponsornight, nu snap ik waarom René graag zijn nieuwe camera wilde....

    nog veel plezier
    groetjes
    Ineke

  • 20 Maart 2008 - 13:26

    Nicolette:

    Ja Ien, door dit soort avonden missen ze het thuisfront niet zo....het oog komt tenminste niks te kort ;-)

  • 20 Maart 2008 - 16:16

    Cor De Boer:

    Dag Johan,

    Wat klinkt harder die wekker of Collective Soul again?


  • 20 Maart 2008 - 17:09

    Robin Meeuwsen:

    Goeie (c)updates!

  • 21 Maart 2008 - 03:37

    Sander:

    hee vrienden, je kunt gewoon mijn foto's downloaden hoor!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Salt Lake City

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

22 Maart 2008

Back home

22 Maart 2008

Last day @ Brainshare

21 Maart 2008

Dag 4 @ Brainshare

20 Maart 2008

Dag 3 @ Brainshare

19 Maart 2008

Dag 2 @ Brainshare
Johan

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 44405

Voorgaande reizen:

14 Maart 2008 - 16 Maart 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: