Last day @ Brainshare - Reisverslag uit Salt Lake City, Verenigde Staten van Johan Steenks - WaarBenJij.nu Last day @ Brainshare - Reisverslag uit Salt Lake City, Verenigde Staten van Johan Steenks - WaarBenJij.nu

Last day @ Brainshare

Door: Johan Steenks

Blijf op de hoogte en volg Johan

22 Maart 2008 | Verenigde Staten, Salt Lake City

21 maart 2007

[DayView]
Vandaag (vrijdag) is het alweer de laatste dag @ Brainshare. We (René en Johan) zijn vandaag iets later begonnen omdat het aan de ene kant ook elke avond iets later werd en we morgen midden in de nacht op moeten om op 7:00 uur s' ochtends met Continental Airlines weer naar huis te keren. Ronald gaat echter als een beest tekeer en staat vanmorgen om 8:00 uur vooraan bij het ontbijt zodat ie niks hoeft te missen van een stevige ATT over IDM. Wat een animal! Hij staat inmiddels op zijn tenen om over zijn wallen te kunnen kijken, RESPECT, RESPECT, R-E-S-P-E-C-T!

De keynote zoals deze meestal ´s ochtends wordt gegeven is dit jaar verplaatst naar de middag. Dit is volgens ons ook de beste manier om niet net zoals voorgaande jaren Brainshare te eindigen als een soort ballon die leeg loopt. Maar met een knallende, spetterende, bijna niet na te vertellen, amazing en mindblowing sessie. You know what I mean? Things that´ve made us say “Wow”!

Dus een korte impressie van wat we hebben gezien staat bij de [TechView] - Johan

Na de Keynote was het gewoon nog druk op het conferentie centrum. Dit hebben we nog nooit meegemaakt. Meestal om 15:00 uur kan je een kanon afschieten en is geen mormoon die je raakt. Nu nog lekker druk en we nemen afscheid van elkaar. Na 4997 handjes schudden gaan we even aan de koffie en evalueren we nog even deze week.

´s-Middags zijn we nog even naar de winkels geweest en in het bijzonder de Apple Store. Deze winkel had de tijd van ze leven met al die techneuten de hele week. Ze hebben in 1 week tijd 1500 iPhones verkocht. Ze vroegen bij de kassa niet; “Can I help you Sir?“ maar “HOW MANY!!” De meeste Europeanen hebben zich helemaal scheel gekocht aan deze krengen. Maar ja, als de dollar zo laag staat is de verleiding ook erg groot. Ik ben helemaal niet zo´n impulskoper of gelegenheidshopper. Dus ben niet gevoelig voor al die signalen om mij heen. Ha ha ha NOT! Voor ik het wist zal ie al in mijn tas!?? Nu nog even langs de douane bij Schiphol en dan heeft Steenks er toch een leuk speeltje bij. Boudewijn nog bedankt voor de elevator pitch. Deze was geweldig. Verkoop jij alles zo makkelijk. Hmmmm, misschien moet je eens naar de HRM manager vragen bij ROIT of stuur een mailtje naar join@realopenit.nl :-)

[TechView] - Johan
We beginnen de keynote met een bootable USB stick met jawel! Jos hou je vast XEN. Nou, dat is voor jou al oude koek (Alleen jij had VMware ESX 3.51i op die manier al aan de praat) maar hier was het voor 4997 man nieuw. Wij hadden de demo op VMware natuurlijk al in Delft gehad :-)
Extra hierbij moet wel worden opgemerkt dat ZEN Orchestrator direct ziet dat er een host live kwam waarna er direct VM´s op deze “USB server” konden worden gedeployed. Krachtig spul dus... Kan je mooi bedrijfskritische servers op je stick zetten. Hmmmm, klinkt wel als een security issue.

Vervolgens beginnen we met een Productivity demo van een groep techneuten die zichzelf het HACK WEEK TEAM noemen, een team met als doelstelling: maak in één week iets waar je helemaal TOPPIE tevreden over zult zijn. En dus worden we met de snelheid van het licht geconfronteerd met nieuwe dingen die ons leven makkelijker moeten maken. Het begint met een demo van TOMBOY. TOMBOY is een soort post-it maar dan elektronisch. Of te wel een geeltje op je scherm zonder dat je hem er met je nagels vanaf kan trekken. Niet zo spannend zou je zeggen maar als je een sticky-note hebt zitten tikken dan druk je op save en wat gebeurt er? Je sticky-note staat als blog in je T+C Portal! En met een nieuwe tool die ze “Giver” noemen join je een werkomgeving met je collega en “geef” je als het ware deze sticky-note aan je collega, door deze over je icoontje van je collega heen te slepen en te laten vallen. Je collega krijgt vervolgens een ACCEPT of DENY in beeld en even later heb je zelf deze sticky-note in je Tomboy. WAUW! Of te wel je schrijft een geeltje om dat je de telefoon aan neemt voor je collega. En plakt hem midden op zijn scherm. Het grote voordeel van deze “Giver” applicatie is dat je eigenlijk in no-time alles met je collega kan delen. Zonder dat je veel zaken hoeft te regelen. Na het installeren van deze applicatie zoekt hij zelf in de omgeving naar andere gebruikers van deze tool. Nou, dat is wel handig. Scheelt een hoop e-mail verkeer.

De volgende demo gaat over T+C (Teaming en Conferencing). Is het niet zo dat we overspoeld worden met informatie. Dat we van gekkigheid niet meer weten wat we wanneer en waar en waarmee moeten doen. Nee, niemand last van? Nou, de presentatoren op het podium wel en lieten daarom in T+C een dashboard zien. Hierin staan alleen de belangrijke en relevante zaken. Tenminste als je dat voor je zelf één keertje goed regelt binnen de portal. Ziet er goed uit zeker voor die gebruikers die wel eens hebben zitten klikken in de portal en nu nog naar de juiste informatie zoeken. Ook hier werden zaken zoals afspraken en taken vanuit Evolution direct gesynchroniseerd met de Teaming portal. Mooi. Het wordt gaande deze sessie en de vorige presentaties wel duidelijk dat je alles rondom het product Teaming kan gaan organiseren. Met Teaming staan we aan de vooravond van een mooi product wat tot veel instaat is.

Tot slot worden er middels nog een demo van ZEN Orchestrator nog even op de feiten gedrukt van de enorme besparingen die we zouden kunnen realiseren als we de servers die we niet ´s avonds gebruiken of bijna geen performance hoeven te leveren, allemaal live te migreren naar 1 of 2 servers waarmee je de native servers waar deze VM´s op draaien tijdens productie gewoon uit zet. Volgens de sprekers levert dit al gauw een besparing op van 750 dollar per jaar per server. Ze hadden ook wat zitten rekenen maar bij een klant met een beetje behoorlijke omgeving loopt dat aardig in de papieren. Zijn ze in de US nog voordelig uit. Want de dollar staat beroerd. Maar het lijkt voor grote klanten wel een overweging waarbij de implementatie en de kosten van ZEN Orchestrator op die manier ook snel worden terug verdiend.

Na de demo´s werden er nog even snel 10 AMD (SLED10) desktops verloot onder de aanwezigen. Helaas, we zaten er weer niet bij.

[TechView] – Ronald

De dag is begonnen met een loeihete douche ! Niet te geloven ! Er zijn zeker al een hoop gasten naar huis en is er meer warm water te verdelen. Ik was nog net op tijd om koud water erbij te doen anders had ik zeker te weten blaren op mijn sensitive hardware parts gehad. Het is vandaag een vroegertje. Het begint vandaag al om 8:00 uur en de OpeningKeynote is dit jaar voor het eerst een Closing Keynote. Dit zorgt ervoor dat het einde van deze Brainshare een knallend uiteinde krijgt. Maar voordat we zover zijn eerst nog wat kennis vergaren. Er staan nog twee sessie op het menu en dat is een IDM ATT en een Business Session over Open Source Portals. René en Johan doen het vandaag wat rustiger aan en beginnen de dag wat later. Ze dagen me uit dat ik het vast niet red zo vroeg het bedje uit. Maar ik zet door en ren om 08:15 na een snel ontbijtje de ATT ruimte in. Het zal vast niet zo druk zijn.

Wat denk je ? Er is nauwelijk plek meer. Ik wring me tussen 2 mensen in en begin aan deze ATT. Het is een sessie over Designer 3.0 M3, Enforcer en Analyzer. Met deze build en plugins van Designer is het nu mogelijk om effectief IDM Policy simulaties te starten. Het probleem met simulaties is dat het beperkt is tussen een input en een output document zolang je dit “local” houdt. Je kunt niet zo maar je Connected System een query geven want er is niets om antwoord te geven. Nu kun je wel doen alsof en een eigen query document maken, maar dat is vaak niet wat je wilt als je een driver bij een klant aan het ontwikkelen bent. En je wilt ook niet direct je IDM oplossing deployen om dan te testen of je policies het wel goed doen want dan zit je meteen met vervuiling. Wat Designer nu kan doen is de query doen op een Live connected system, en je krijgt je trace netjes terug in Designer waar je deze kan bewaren voor latere momenten en dus inderdaad kunt zien of je policies het wel netjes doen. Dus dat werkt wel heel handig zo. Je kunt op deze manier toch veilig testen en een live query doen op een connected system. Gekker nog, je kunt gewoon vanuit Designer een LIVE import doen van een user, door deze te browsen in een soort LDAP browser in Designer en je importeert deze usergegevens as they are in real life, door je eigen geselecteerde policy heen op je publisher channel. Zit je echt offline tja dan blijft het beperkt. Ook een voordeel van deze Simulatie is dat je het kunt beperken tot één policy en per channel. Je trace komt binnen in Designer waarna je er rustig bewerkingen op los kunt laten. Een van de handige bewerkingen is bijv. een RegExp. Designer komt nu ook met een RegExp wizard waar je direct ook een value kunt testen en de output van je RegExp kunt zien.

Enforcer zorgt voor data analyse en scrubbing van foutieve gegevens die niet voldoen aan de naming standard van die value. Je kunt in een soort van Filter View, maar dan met actuele gegevens, de source en een target uitlezen en per value in een kolom aangeven hoe deze data eruit moet komen te zien en kunt weergeven hoeveel van de gegevens zullen afwijken. Op basis hiervan is makkelijk na te gaan hoe clean de data is die je in sync gaat brengen en of de mandatory values van de mandatory source daadwerkelijk voldoen aan de normen en waarden die de klant stelt aan de gegevens. Dit voorkomt veel handmatig uitzoekwerk en in latere builds van Enforcer kun je alle (in rood weergegeven) afwijkingen massaal corrigeren. Nu moet het nog even met de hand, maar het kan als je wilt sneller door het te exporteren, aan te passen en weer te importeren. Enforcer gaat in ieder geval een handige hulp worden bij het connecteren van twee of meer bestaande systemen met hierin live data.

De laatste sessie van vandaag is kort samen te vatten – het was een Business View sessie over wat je allemaal met een Open Source portal kunt doen en dat een product als T+C een opvolger moet worden als upgrade/migratiepad van bestaande Extend klanten. Dat betekent dat er de komende tijd nog een flink aantal portlets bij moeten komen. Het goede nieuws is dat een aantal portlets tussen nu een week of vier op forge.novell.com worden gereleased. Dit zijn de portlets voor GroupWise en voor Netstorage en nog een paar (hoorden we van de week op Meet the Experts). De sessie was verder een saaie sessie over de voordelen en aandachtspunten bij het maken van een keuze voor een Portal, van welke type deze dan ook is. In de meeste gevallen is een commerciële Portal “way over the top” en krijg je veel te veel functionaliteiten die je niet gebruikt maar waar je wel voor moet betalen. Het voordeel van een Open Source Portal is deze net goed genoeg zal zijn in de meeste gevallen maar soms ook totaal niet kan passen dat is afhankelijk van de business case waarin de Portal een oplossing moet vormen. Voor techneuten als wij is deze sessie verder wel goed om met management mensen te praten over de functionaliteit vraag versus een mogelijk oplossing. De techview voor dit jaar eindigt hierbij. Bedankt allemaal voor het lezen en tot een volgende keer maar weer.

[TechView] – René

Ik hou het kort. Ik heb 2 sessies gevolgd waar Ronald er 1 van beschrijft. De andere sessie ging over Securing Teaming + Conferencing. Dat was eigenlijk een opsomming van feitjes die ik hier niet ga noemen. De presentatie hebben we bij ons en gaan we intern beschikbaar stellen zodat jullie de details kunnen opzoeken.

Ik hou het kort en sluit hiermee mijn bijdrage voor de TechView voor Brainshare 2008 af.

We gaan naar huis!

Groet,

RealOpen IT

René van Steenis
Ronald Zierikzee
Johan Steenks

PS: Als je wilt weten hoe dit afloopt, blijf ons dan volgen op http://brainshare2008.waarbenjij.nu/

• 22 Maart 2008 - 07:23

Nicolette:

Zo schat heb ie toch mooi een verjaardags cadeautje voor jezelf gekocht. Ach ja je word maar één keer 40 hé! ;-)

Nou we zien er naaruit dat je weer terug bent, kunnen we je life toezingen voor je verjaardag, is weer eens wat anders dan over skype :-)

Boys een goede reis en ik spreek jullie weer bij jullie overstap in Houston.

Dikke kus van mij en de kids.

• 22 Maart 2008 - 07:43

Shirley En Sharon:

hoi papa :D
    Wij hebben je heel erg gemist
    Gelukkig kom je morgen alweer thuis!
    We zijn heel blij voor je dat je het naar je zin hebt gehad
    Over 4 maanden gaan wij met je mee naar de States
    Tot zo in Houston!
    Heeeeeeel veeeeeeel xxxxxxx van sharon en shirley en mama

• 22 Maart 2008 - 11:07

Ma Steenks :

Hallo Jongens

Bedankt voor jullie mailtjes ik zal ze weer gaan missen bij de koffie
    Ik wens jullie een goede reis terug

Groetjes Ma

• 22 Maart 2008 - 14:10

Cor:

Nou jongens een goed thuis reis!

• 22 Maart 2008 - 18:19

Luc:

Bedankt voor het geweldige lees genot;) En tot volgende week in Delft!!

Grtz